در عصر اشباع تبلیغات و کاهش اعتماد عمومی به پیامهای تجاری، برندهایی وجود دارند که بدون حتی یک کمپین تبلیغاتی، به نمادهای جهانی بدل شدهاند. پژوهش جدید من با عنوان «برندسازی ارگانیک از نگاه داوینچی» به بررسی این پدیده میپردازد و با الهام از زندگی و آثار لئوناردو داوینچی یکی از ماندگارترین برندهای فرهنگی تاریخ مدلی مفهومی برای خلق، توسعه و ماندگاری برندها، بدون اتکا به تبلیغات مستقیم ارائه میکند.
در این مقاله، با بهرهگیری از نظریههای معاصر سرمایه و حافظه فرهنگی، اسطورهسازی و برند فرهنگی، نشان دادهام که کیفیت ذاتی، روایت فرهنگی، ابهام خلاق و بازتولید اجتماعی در جامعه، ارکان اصلی خلق برندهای ماندگار و نمادین هستند؛ برندهایی که نه صرفاً دیده میشوند بلکه برای نسلها تفسیر و بازآفرینی میگردند.
این پژوهش مناسب مدیران برند، استارتاپها، هنرمندان و هر فعال اقتصادی است که به دنبال راهی برای متمایز شدن و دوام بدون هزینههای ظاهری تبلیغات میگردد.